Nyhed! Nu kan du også følge os på Facebook

Smertestillende

I samråd med vores læge tages en beslutning om behov for smertebehandling ved behandling med botolinumtoxin.

Det er meget individuelt, hvor meget smerte man mærker og hvor meget smerte man kan eller vil holde ud. Hyperhidrosebehandlingen er hurtig og det betyder at, den smerte man mærker, også er begrænset til den tid, hvor selve injektionen af botulinumtoxin foregår.

Der findes følgende muligheder:

• Intet behov – de fleste kan klare sig uden smertestillende ved behandling af armhulerne. Det går meget hurtigt ca. 5 minutter. De fleste er ikke så følsomme under armene.
  • Lokal smertestillende creme der kan bruges hvis der er behov for det i armhulerne eller bruges på fødder og hænder som supplement til anden smertestillende.
  • Nogle kan klare sig uden smertestillende også ved behandling af hænderne, fødder og ansigt/nakke. Det er dig, der bestemmer og vil du helst igennem hyperhidrosebehandlingen uden smertestillende, støtter vi dig i det og holder de pauser du har brug for under behandlingen.
  • Injektion med morfinlignende præparat –Der bliver lagt et lille plastikrør i din arm (også kaldet perifert venekateter eller venflon) og heri gives stoffet. Det kan godt føles som at blive ”beruset” og det er normalt at blive lidt svimmel og rundtosset i en kort periode. Det morfinlignende præparat er hurtigt ude af kroppen igen og derfor skal du også kun blive hos os i ca.  30 minutter, så vi er sikre på du har det godt nok til at tage hjem.
  • Vi kan også give beroligende i kombination med morfinen. En intravenøs sovemedicin som får dig til at slappe af og giver dig fornemmelsen af at ”være lidt ligeglad”.
  • Vi har som hovedregel altid en anæstesilæge og/eller en anæstesisygeplejerske til stede, som i samarbejde med lægen, kan tilbyde forskellig former for smertestillende.
  • Hvis du får morfinlignende præparat, må du ikke køre bil/motorcykel/andre motoriserede apparater i 24 timer.